Pages

15.12.06

Jyväskylän Eteläportti -suunnitelmat

Jyväskylän Eteläportti suunnitelmat esiteltiin näyttävästi Keskisuomalaisessa (paperilehdessä).
"Hanke on mittava. Toteutettavat kerrosneliöt voi konkretisoida siten, että
ne vastaavat pariakymmentä Prismaa, vertaa Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson. Hän korostaa, että kyseessä on kaupungin omaan suunnitteluun pohjaava hanke eikä mikään Ideaparkin klooni", havainnollistaa KSML

Kiinnitin huomioni samaan mihin 40100-blogi eli siihen että tilat on siroteltu -mooottoritien kahdelle eri puolelle- pieniin yksiköihin, joiden välillä on tarkoitus AJELLA AUTOLLA. Saadaan tänne taas uusi hermojaraastava liikennesumppu lisää.

Ihmiset haluavat että auto jätetään pisteeseen a ja käydään kaikissa kaupoissa kerralla, jotka ovat inhimillisen kantomatkan päässä autosta eikä aina siirretä autoa uuden kaupan pihaan liikennekaaoksessa. Tämä on Jyväskylän Eteläportti suunnitelman suurin kompastuskivi.

Jyväskylässä on kyllä historiallinen perinne liikenteen sössimisestä, sitä on tehty ikimuistoisista ajoista asti. Ehkä se luo tällä ostoshelvetille "oman pikantin leimansa"? ;D

"Häh? Ei kai sinne mennä ajelemaan autolla parkista toiseen? Eivätkö
suunnitelijat ole koskaan käyneet Seppälässä toteamassa miten raivostuttavaa se
on? Virheistä ei opittu edes Bilteman ja Plantagenin liikennejärjestelyjä
toteutettaessa.Eli samaan pihapiiriin tai ei ollenkaan. Mielellään vaikka saman
katon alle, vähän niiku Ideaparkissa. Tajuuksä Markku, siinähän menee muuten se näyttävyyskin hukkaan?", napsauttaa 40100


Havaintovihkon Tuomo on spekuloinut Ikean tuloa alueen lippulaivayritykseksi.

Muuten minulla ei ole mitään sitä vastaan että tuollainen rakennetaan, kun asun itse tuon alueen läheisyydessä. Sitä vain ihmettelen mistä OSTAVAT asiakkaat on tarkoitus houkutella, vanhoilta kaupoilta ilmeisesti, jotka nyt sijaitsevat kaupungin muissa osissa?

EDIT: Korjattu postausajankohdan kiireisyydestä johtunut väärä nimi
EDIT 14.2.2008 Linkki tämänhetkiseen tietoon. Kysyn vaan että mistä ne asiakkaat tulevat? Käsittääkseni mikään erityinen uusi asia ei ole nostanut alueen ostovoimaa viimeaikoina. Tämän myyntivolyymi on siis nähtävästi pois vanhoilta liikkeiltä. Kiva sinänsä minun kannalta että se tulee, sillä asun aika lähellä.

Eteläportin rakentaminen alkaa ensi vuonna - Keski-Suomi - Keskisuomalainen

"Eteläportin kauppakeskuksen rakentaminen Jyväskylän Keljoon 9-tien varteen alkaa ensi vuonna, jos hanke etenee suunnitellusti. Kauppakeskus on määrä avata vuonna 2011."

Edit 15.4.2009
uusimpien tietojen mukaan Eteläportti on vastatuulessa muutenkin kuin nykyisen taloustilanteen suhteen:

Eteläportin kauppakeskus vastatuulessa - Talous - Keskisuomalainen

"Ympäristöministeriön tiistaina vahvistama maakuntakaava rajoittaa Eteläporttiin suunniteltua kauppakeskusta. Maakuntakaavasta jätettiin vahvistamatta seitsemän seudullista vähittäiskaupan suuryksikköä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan sisältövaatimusten vastaisina.

Joukossa oli kaksi Eteläporttiin suunniteltua kauppakeskusta, joista toisen rakennustyöt on suunniteltu alkavan ensi vuonna. Hankkeissa ei ministeriön linjauksen mukaan voi toteuttaa seudullisesti merkittäviä kaupan yksiköitä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi suurta kauppakeskusta tai Ikean kaltaista jättiä.

Maakuntakaavasta jätettiin vahvistamatta yhteensä seitsemän seudullista vähittäiskaupan suuryksikköä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan sisältövaatimusten vastaisina. Niistä muualle kuin Eteläporttiin ei ole ollut konkreettisia rakennushankkeita, vaan kaavamerkinnät olivat varautumista tulevaisuuteen.

Vahvistamatta jätetyistä suuryksiköistä kaksi oli osoitettu Jyväskylän Eteläporttiin ja yksi Muurameen. Neljä muuta vahvistamatta jätettyä merkintää olisivat mahdollistaneet matkailu- ja myymäläkeskittymän tai vähittäiskaupan suuryksiköiden sijoittamisen Tikkakosken, Lievestuoreen ja Toivakan taajamien sisääntuloteiden risteykseen sekä Vaajakoskella valtatien 4 ja valtatien 9 risteykseen.

Ministeriön mielestä uudet suuryksiköt olisivat hajauttaneet yhdyskunta- ja palvelurakennetta sekä lisänneet liikennetarvetta ja liikenteestä ympäristölle aiheutuvia haittoja." KSML