29.1.07

Sontaluukku ja muu media



Bill Gates: Televisio kuolee viiden vuoden kuluessa
via Ilta-Sanomat 20 uusinta uutista on Jan 29, 2007
"-Ihmettelen, etteivät ihmiset ymmärrä, miten me viiden vuoden kuluttua nauramme sellaiselle laitteelle, Gates totesi Maailman talousfoorumissa.
- Vaalit tai olympialaiset osoittavat hyvin, miten hirvittävä televisio on. Sinun pitää odottaa, että joku tulee kertomaan asioista, joista olet kiinnostunut. Tai kun joku suoritus menee sinulta ohi ja haluaisit nähdä sen uudestaan. Internet on näissä asioissa huomattavasti kehittyneempi."
Bill Gates ennusti aiemmin, että sähköpostien roskapostit saadaan loppumaan vuoteen 2006 mennessä. Ennustus meni kyllä pahasti metsään ;D Ei taida aikataulu nytkään osua, mutta kyllä Bill on siinä oikeassa että esimerkiksi minulle nykymuotoisella näköradiolla on aika vähän tarjottavana. Päivä päivältä alkaa mättää enemmän etten itse voi valkata ohjelmavirtaa katsottavaksi niinkuin RSS toimii netissä. Telkussa saattaa olla ihan hyviä ohjelmia sinänsä, mutta ne tulevat väärään aikaan. VHS:n jälkeen en ole kokenut tarpeellisekis ruveta äänittelemään ohjelmia itse, ostan ennemmin sitten vaikka DVD:n ja katson sen, jos katson yleensä ollenkaan.

Miksi pitää odottaa päiväkaupalla että joku suvaitsee tulla puhumaan asiasta joka on minulle jo menneen talven lumia kun olen hankkinut jo tietoa netistä. Miksen voi ottaa ohjelmatarjonnasta parhaita päältä kuin rusinoita pullasta, silloin kun itse haluan? Telkkarin pitäisi olla kuin jukeboksi johon tulee tarjolle jatkuvasti uutta sisältöä, mutta katsoja valitsee mitä ja milloin haluaa katsoa. Onneksi muutkin on kanssani samaa mieltä, että on olemassa huomattava mahdollisuus että joskus saan kyseisen vekottimen meille.
___________________________________________________________________________________
US papers play catch up with the internet
via The First Post on Jan 26, 2007

Time Inc, maailman suurin lehtikustantaja, ilmoitti syvistä leikkauksista toimituksen puolella ja toimistoverkostossa USAssa ja muualla maailmassa. Yhtiö ilmoitti siirtävänsä painopisteen verkkotoimintaan kylmien faktojen pakottamana. Mediakenttä on muuttunut. Myös Los Angeles Times ilmoitti viikolla samansuuntaisista toimista. Vuosi sitten kellossa oli vielä toinen sointi. Wall Street Journal,Washington Post ja brittien Telegraph ja Guardian vaihtoivat fokuksen myös nettiin. Pakkohan se on hyväksyä tosiasiat kun yleisö tietää jo pääotsikot lehden pamahtaessa postiluukusta. Nyt pitää siis olla nopea, monialustainen ja joustava.

Tässä on kyllä minulle hivenen hämärän peitossa että miten ne hoitavat tuon ansaintalogistisen muutoksen. Minä en ainakaan ole valmis maksamaan kyseisten aviisien sisällöstä (kuten en myöskään suomalaistenkaan lehtien). Saavatko ne sitten enemmän mainostuloja, vai miten vaje kompensoidaan?

Lehtiä ei tilaa enää kuin Pihtiputaan mummo ja hänkään ei tilaa enää kauan, toteaa Jyväskyän Yliopistosta tohtoriksi väitellyt Erkki Hujanen.

"Hujasen mukaan sanomalehteä tilaamattomat kokevat itsensä valikoiviksi kuluttaja-asiakkaiksi, joilla on valta päättää lehden tilaamisesta. Kaikki eivät pidä kansalaisuutensa ehtona sanomalehden säännöllistä tilausta, vaikka siihen saisi tarvittaessa toimeentulotukeakin."