Pages

21.4.07

Pihaelämää


Ei mitenkään valokuvallisesti ansiokas otos pihaelämästä, mitä kissat seuraavat mielenkiinnolla ikkunoista. Linnunruokintaa harrastetaan talon kolmella sivustalla.

Tämä on otettu silloin takatalvipäivänä, kun tuli räntää, nyt lunta ei ole kuin kolmessa kohdassa pieni läjä siellä, mihin sitä talvella kerättiin.

Kun ei ole sen kummemmin tullut puhuttua tästä valokuvaamisesta aikoihin, niin nostetaanpa esiin mitä samoin tuolla edellisen kuvan kommenteissa.
Halo Efekti said...

"Liiallinen auringonvalo ja sen myötä ylenmääräinen kontrasti voi tosiaan polttaa valkean osan kuvassa puhki, mutta mä olen sitä koulukuntaa valokuvaamisessa että tekniset seikat on vähempiarvoisia kuin tunnelma kuvan onnistumisen kannalta. Koskee siis muidenkin kuvia kuin omiani.

Lopetin valokuvausfoorumeilla roikkumisen aloittaessani Vuodatusblogini kun siellä - varsinkin suomalaisilla foorumeilla - (iso) osa porukasta on sellaisia, jotka vain pyrkivät teknisesti täydellisiin mutta muutoin aivan paskoihin otoksiin missä ei ole minulle mitään annettavaa. Tietysti siellä seassa oli myös niitä, joiden näkemyksessä valokuvauksesta oli paljonkin mielenkiintoista, mutta se hukkui siihen yleiseen foorumihälinään. Onneksi kävi niin, että voin täällä omassa blogissani tai heidän blogeissaan jutella rauhassa niiden ihmisten kanssa.

Vaikka olen valokuva-addikti se rupesi vain rasittamaan minua - eikä ollut mitenkään stimuloivaa. Ehkä joka kahdeskymmenes kuva oli missään mielessä katsomisen arvoinen. Tiedän millainen on teknisesti onnistunut kuva ja usein senkin miten siihen päästään, mutta en mitenkään erityisesti tähtää sellaisiin omissa kuvissani. Siis se foorumitouhu rupesi ärsyttämään minua suunnattomasti ajatuksena.

Nämä mun ottamat kuvat on otettu sillä ajatuksella että ne ovat osa mun elämää ja miten sen näen. Mitään kovin intiimiä minulla taas ei ole halua näyttää julkisesti. Joskus harvoin seassa on joitakin mistä itse pidän erityisesti (tämä ei kuulu niihin). Nämä on sellaisia kuvituskuvia blogiin. Vain joillakin on minusta erityistä valokuvallista sanomista. Kuvitan siis juttujani kuvilla omasta elämästäni.

Mä olen miettinyt että vaikka harrastankin selkeesti valokuvaamista aktiivisestikin, en ole sellainen tyypillinen valokuvausharrastaja ollenkaan. En harrasta siis siinä harrastuksen sisällä ollenkaan niitä osa-alueita mitä tyypilliset valokuvausharrastajat yleensä harrastavat. Ja missään tapauksessa kuvausvälineellä ei ole mulle mitään merkitystä. Niinmuodoin mua kiinnostaa eniten muiden ottamat hyvät kuvat ja jutut mitkä liittyy kuvan ottamiseen (paikat, matkat, mallit, olosuhteet). Heti jos lähdetään tekniikkalinjalle, mulla lopahtaa mielenkiinto.

Eli kiteytettynä, katson mieluummin teknisesti virheellistä kuvaa, johon liittyy joku tarina (tarinan ei tarvitse näkyä kuvassa, se voi olla sanallisesti kerrottukin) kuin virheetöntä tekniikkaharjoitusta."