Pages

18.6.07

Vaarallinen tienkorjaustapa tappoi motoristin?


Sattuneesta syystä olen viimeaikoina kohdistanut huomioni sekä julkisten hankintojen kilpailuttamiseen että motoristeihin (siinäpä kaksi asiaa, joilla ei äkkispäiten arvaisi olevan minkäänlaista kosketuspintaa toisiinsa).

Halvin urakka ei ole välttämättä edes laillinen, puhumattakaan että se olisi turvallinen. Autolla tuollaiset liukkaat saumaukset sivuuttaa olankohautuksella, mutta teeppäs sama vauhdissa kaksipyöräisellä. Keski-Suomen tiepiirissäkin olen kiinnittänyt huomiota näihin ohuella bitumimassalla ilman karhennusaihetta liruteltuihin rakojen korjauksiin (kuvassa tosin ei sellaisia näy, kuva Korpilahdelta), jotka varmasti ovat leveämpiä kuin 6 cm.

Onnettomuustutkijalautakunta selvittäköön asiaan ja tällainen puliveivaus tienpidon urakoissa on saatava loppumaan (ja syyllisten päät vadille). Viimevuonnahan asfalttikartelli sai tuomion markkinaoikeudessa. Liike-elämän aapistotuus on, ettei mikään ole niin kannattava kuin monopoli - paitsi ehkä kartelli.
Urakoitsijan tietämättömyys syynä motoristin kuolemaan? (MP maailma)
via Ampparit.com / Uusimmat on Jun 18, 2007

"Tapausta tutkiva poliisi ei vielä tänään voinut julistaa tienpinnan korjaustapaa syyksi onnettomuuteen, koska onnettomuuden syiden tutkinta on vielä kesken, mutta Pelastuslaitoksen arvion mukaan onnettomuus johtui kaistojen välissä olevasta liukkaasta pinnoitesaumasta.

Haastattelemallamme henkilöllä on pitkä kokemus Suomen tiestön hoidosta. Tämän uutisen yhteydessä oleva kuva ei esitä onnettomuuden aiheuttanutta bitumipaikkausta.

Uudenmaan tiepiirin korjauksesta vastannut Lemminkäinen on saattanut käyttää tien korjauksessa bitumia, jonka seassa on ollut liian vähän karkeaa kiviainesta ja liian paljon sidosainetta eli bitumia. Bitumi on tuoreena ja märkänä vaarallisen liukasta."