Pages

28.11.07

Rytmihäiriöitä bloggauksessa ja kulutuskriittistä ininää






Perkiis! [Joutsalaiseen kieliperinteeseen kuuluva kirosana]

Kävin maanantaina töitten jälkeen kylässä kaverini luona ja bloggausrytmini sekosi nyt pahemman kerran. Tulin kotiin rattoisan illan jälkeen vasta kympin korvilla illalla ja en jaksanut enää avata konetta. Kuinka ollakaan myös kotihuushollit ja lämmitystalkoot jäivät tekemättä ja akuutisti teetättivät heti seuraavana päivänä niin pitkän rupeaman että en taaskaan kyennyt enää kirjoittamaan. Tänään pitäisi sitten korjata tilanne.

Otetaanpa Deli avuksi:

Älä osta mitään -päivä

"Länsimaisen kulutustason kestämättömyydestä johtuen tahdon osaltani ohjata kehitystä säilyttämällä luonnonvaroja myös tuleville sukupolville. Elämänlaatua ja ajankäyttöä ei kannata rakentaa tavarapaljouden varaan. Siksi vietän "Älä osta mitään päivää" 30.11.2007"
Allekirjoitin tuolla osallistumiseni ja olen viettänyt myös "Älä osta mitään marraskuuta". Ruokaa on ollut sallittua ostaa ja autoa tankata. Muuta en ole ostanut. Vallan mainiosti olen pärjännyt shoppaamatta kun en muutenkaan ole mikään kulutushysterian villitsemä.

Mainoskupla-kilpailutyöt 2007 ANTIMAINONTA

"Mainoskupla-kilpailu 2007 Luonto-Liitto ja Voima-lehti järjestävät vastamainoskilpailun, joka haastaa kritisoimaan kulutuskulttuuria huumorilla ja mainosmaailman omalla kielellä."

Hyvä idea! Minä henkilökohtaisesti olen kyllä täysin immuuni mielikuvamainonnalle. Minulla nousee heti niskavillat pystyyn kun mainoksessa tulee vastaan ensimmäinen superlatiivi ja photoshopattu malli. Minkälaisina idiootteina ne tuolla mainostoimistoissa ja firmoissa meitä pitävätkään? Ei mitään rajaa... Vain rehelliset informatiiviset tietoiskut on sallittu meikäläiselle suunnatuissa kaupallisissa tiedotteissa.

Tästä tuli mieleen joku suomalaisen myyntiguru, kenenkä sivuille ajauduin tällä viikolla. Oli kirjoittanut kirjan myymisestä, joka hänen näkemyksensä mukaan alkaa ensimmäisestä asiakkaan ei-sanasta. Jumanklavita! Ei ole pässi päässyt minun käsittelyyni. Jos jollekin helppoheikille ei mene ei-sana välittömästi jakeluun niin tälle myyjäpoloiselle alkaa ns. "kunniankukko laulaa". Joudun itsekin leipäni hankkimiseksi toimimaan markkinoinnin parissa, mutta mihinkään tuputtamiseen en ikinä syyllisty ja olen erittäin hienotunteinen sekä herkkä asiakkaan suhtautumiselle asiaani.

Tradenomiksi opiskelevat naiset odottavat uralta vähän / työelämä / Taloussanomat

Niin minähän olen se jutussa mainittu pienipalkkainen naistradenomi. IT tradenomi-tutkinnon lisäksi "riesana" rekrytoinnissa ovat liiallinen ikä, liian pitkä työsuhde perheyrityksessä johtopaikalla, ylikoulutus hakemiini työtehtäviin kun en ole uraorientoitunut. Nämä ilmevät ensisilmäyksellä jo papereista.

Työhaastallelussa selviäisi lisäksi että n. 20 vuoden esimiesasemassa toimiminen on lyönyt leimansa ja en suhtaudu erityisen suopeasti epäpätevään pomoon, joka pyrkisi kovin ohjailemaan työsuoritustani. Keskustelussa ilmenee myös se että en mitenkään erityisesti ole sitoutumassa juuri kyseiseen yritykseen, koska nekään eivät ole todellisuudessa sitoutumassa minuun, matkustushaluttomuus, haluttomuus ylitöihin, valveutuneisuus työehtoasioissa.

Tradenomiliitto saa minun puolesta repäistä vaikka pelihousunsa. En ole liittynyt jäseneksi, kun minun asiaani ne eivät aja yhtään. Sopii ruveta lakkoilemaan ja kailottamaan epäkohdan korjaamiseksi vaikka heti, mutta mitä? Inahdustaan ei kuulu tradenomiliiton, tai ei sen puoleen, kenenkään muunkaan toimesta. Miksei?

Ruokamenot - Marttaliitto, Vinkkejä ja laskelmia

"Kotitalouksilla menee ruokaan ja juomaan keskimäärin vajaa 300 euroa kuukaudessa, toisilla huomattavasti vähemmän ja toisilla taas enemmän. Ruokamenoihin voimme kuitenkin jokainen itse vaikuttaa."

News - Clean Clothes Campaign

"In this section we compile press releases and news articles from our network: items involving the CCC network across Europe, our partners in producer countries, or with a particular international relevance."

************************

[Tätä Fortum-osaa pikkaisen editoitu ja lisätty muutama linkki 29.11.2007]

Mari Koolta huomioitsin tämän aiheen.

Fortum on avannut ilmastonmuutoksella ratsastavan saitin ja pyrkii kaksinaamaisesti esiintymään hyvin ekona yrityksenä ja näin suorittamaan "viherpesun" ryvettyneelle maineelleen. Tämä on aina niitä asioita jotka tosiaan nostavat niskavillani pystyyn ärsytyksestä. Ensin saastutetaan vuosikausia ja valjastetaan kosket - sitten ollaan yhtäkkiä N-I-I-N puhdas ja ekologinen yritys, jolle ympäristön tila on tärkeä asia. Fortum ei ole ainoa, joka yrittää pelata tätä viherässä-korttia.

Siis minkälaisina idiootteina kuluttajia oikein pidetään? Siis vähän rehellisyyttä kiitos!

Tämä ilmastonmuutosbisnes pitää sisällään valtaisat rahat ja niitä Fortumkin tavoittelee. No, valitettavasti kyseinen lafka on jo menettänyt pelin ainakin minun osalta eli en pääse yli sikamaisten aiheettomien optioiden ja surkuhupaisan viimetalvisen hinnankorotussekoilun aiheuttamasta ällötyksestä ja en rupea ikinä niiden asiakkaaksi. Tuulipuistojen ekologisuuskin tuntuu olevan suhteellista. Ne tappavat kuulemma tuhansia lintuja huitovilla siivillään.

Mari Koo » Arkisto » Nettikeskustelussa teeskentely ei kannata

Viima oli havainnut, kuinka Fortum ja HeyDay (”uuden ajan bränditoimisto”) ovat lähteneet hakoteille trendikkäässä viraalimarkkinoinnissa: keskustelupalstoille pistetään muka-nuorekkaita kommentteja liittyen ilmastonmuutosta käsittelevään Fortumin sivustoon.

viima - Fortum ja HeyDay: Ilmastonmuutos brändätään spämmäämällä 8[ Kiitos ei!

"Kampanjointia varten Fortum on väsäytyttänyt uuden ajan bränditoimistoksi itseään mainostavalla HeyDayllä sivuston, jossa kerrotaan ilmastonmuutoksesta ja kuluttajan mahdollisuuksista vaikuttaa."

Yritykset eivät näköjään ymmärrä mitä ostavat tällaisilta markkinoinnin helppoheikeiltä. Lukemani mainostoimiston kirjoittamat kommentit Suomi24-foorumilla mitkä syöttivät linkkiä Fortumin sivuille oli kirjoitettu teeskentelevän nuorekkaasti ja vielä siten että tuli mieleen niiden takana olevan joku täysi urvelo. Ilmeisesti Fortumin tarkoituksena ei kuitenkaan ole tulla mielikuvissa liitetyksi urveloihin tai pönttö-örvelöihin, luulisin?

,sanoi Erkka. on the internet, nobody knows you're a dog (but everyone senses you're a phony asshole)

"Huokaus... Kertauksen vuoksi, kaivetaan esiin:Kaupalliseen voittoon pyrkivän verkkokeskustelun acb+d -alkeet markkinamiehille"

Fortum - Ilmasto 2007

Ihan hyvin toteutettu se itse sivusto. Itse en kyllä Fortumin kelkkaan ole lähdössä entisten sikailujen ja leväperäisen optiopolitiikan takia. Kun menette sivuille, älkää nyt kuitenkaan täysin sokaistuko tosiasioista, kysehän on Fortumin viherpesuyrityksesta ryvettyneelle maineelleen. Lilius ja samat naamat siellä edelleen vaikuttavat.

Jaikussakin tästä virisi vilkas keskustelu.
*******************

Jaiku | Jaiku on MicroPC-lehden vuoden ilmiö 2007! Tiimimme kiittää virtuaalisesti palkinnosta ja nostaa etukäteen maljan juhlavieraille. Kippis!

Jaiku on MicroPC-lehden vuoden ilmiö 2007! Perjantaisissa virtuaalisissa Jaikupikkujouluissa minäkin otan sitten lasillisen tämänkin asian kunniaksi. Kippis!

*******************
Ja vielä pari uutista ilmastonmuutoksesta ja palmuöljystä, josta minun näkemyksen mukaan ei ole pätkääkään apua ilmastonmuutostalkoissa. Ne suomalaiset toimijat jotka hyödyntäisiävt puunjalostuksen sivutuotteita taas ovat ihan oikealla asialla.

Japan's Cherry Trees Bloom in Fall; Warming to Blame?

"Ornamental cherry trees all over the Japanese archipelago have been blossoming unseasonably this fall, according to local media reports. A few sakura trees—as they are known in Japan—bloom in fall most years."

Planet Ark : Green Group Wary of Plans for "Eco-Friendly" Palm

"KUALA LUMPUR - An environmental group has threatened to withdraw its support for a plan to certify "eco-friendly" palm oil, accusing the world's two biggest producers of cynically exploiting the initiative."