15.6.08

K1-Katsastajat - A-Katsastus vertailun tulos: 0-10


Jouduinpa tässä eräänä päivänä pakosta vertailemaan kahden eri katsastusaseman asiakaspalvelun laatua. Kyseessä ei ollut auton katsastaminen vaan ajoneuvon rekisterointi uudelle omistajalle. Myönnetään että tehtävä ei ollut aivan jokapäiväinen toimeksianto, mutta esim. AKEn "usein kysyttyä" -sivulta saa siihen helposti ohjeet (että mikään mestaritutkinnon case se ei missään tapauksessa ollut).

Aloitimme Jyväskylän Keljon K1-Katsastajilta, jossa ostajataho oli yrittänyt suorittaa tehtävää jo kaksi kertaa aiemmin, kahden eri henkilön toimesta(!) siinä onnistumatta. Vastassa oli (kuten etukäteistietojen mukaan arvasinkin) nuorehko naisihminen, jonka asiakaspalveluhenkisyys ei riittänyt tulostamieni ohjeiden sisälukuun - vaan hän sitkeästi ja äreänä ESTI rekisteröinnin. Hän oli sanojensa mukaan keskustellut puhelimessa AKEn juristin kanssa keissistä, tosin annetut ohjeet/vaatimukset olivat niin mielikuvitukselliset ja poikkesivat Suomen laeista että epäilen suuresti tätä väitettä. Tai väärinkäsitys on ollut molemminpuolinen, siis AKELLE annettu puhelimessa väärää infoa. Meiltä esim. vaadittiin sellaisia asiakirjoja, joita oli kyseisessä tilanteessa mahdoton toimittaa - kuten allekirjoituksia jo vuosikymmeniä sitten kuolleilta henkilöiltä, juristien nimiä yms.

Mottoni on: "kun järkipuhe ei riitä on turha jäädä akkojen kanssa jankkaamaan".

Koska minulla oli muutakin asiaa Jyväskylän maistraattiin, kävin välissä uteliaisuuttani kysäisemässä heidän neuvontajuristiltaan olinko oikeassa. Kyllä. Hän tarkasti asiapaperimme ja sanoi että ne ovat täysin kunnossa ja lakien mukaiset. Kerrottuamme hänelle akuutisti esiinnousseesta probleemastamme, hän kehotti meitä kääntymään toisen katsastuskonttorin puoleen, jos kerran toisessa on asiantuntematon ja epäpätevä henkilökunta.

Siispä hyppäsimme taas autoon ja ajoimme Seppälänkankaalle A-Katsastuksen puheille. Johan alkoi Lyyti kirjoittaa! Kyllä oli ero asiakaspalvelun tasossa kuin yöllä ja päivällä! On ilo asioida alan todellisen ammattilaisen kanssa! Jo kypsempään ikään ehtinyt kokenut asiakaspalvelija luki asiapaperit läpi, välittömästi homma alkoi luistaa ja oli ohi kaden käänteessä. Siinä sivussa ystävällisesti ja iloisesti keskusteltiin säätilat, muu sovelias small talk, tarjottiin kahvit, soitettiin ostajalle ja pyydettiin tältä faksilla valtakirja että saan vietyä valmiit rekisteröintipaperit mukanani heille.

A-Katsastuksesta jäi todella miellyttävä vaikutelma kun taas K1-Katsastajista suuhun nousi kissanpaskan ja tiskirätin makuyhdistelmä sekä kylmätväreet selkäpiihin. Kyseinen K1-Katsastajien naisparivaljakko loisti epäpätevyydellään ja nihkeällä asenteellaan.

  • Siis asiakaspalvelutestin tulos:
  • (minä mukaanlukien) useiden henkilöiden työaikaa haaskattiin useita tunteja K1-Katsastajilla ja kaupantekijäisiksi saimme "nauttia" ylemmyydentuntoisesta kyykyttämistä, tyhmäksi leimaamisesta ja suunsoitosta. Asiakas heitettiin kolmesti ulos, eikä rekisteröintiä saanut suoritettua. Heiltä jäi 15,- euroa saamatta. :(
  • A-Katsastuksella palvelu pelasi loistavasti ja alle puolituntia kestäneestä asiakastapahtumasta jäi erittäin pätevä ja ystävällinen vaikutelma. Maksoi 15,- euroa. :)

K1:n kannattaisi ottaa oppia kilpailijasta henkilökunnan kehittämisohjelmassa.
Tällä kertaa tulos oli K1-Katsastajat versus A-Katsastus 0-10

No, minun osalta on jo myöhästä. Toista tilaisuutta K1-Katsastajille ei tule, vaikka se maantieteelliseti on minua lähinnä ja tiedän että siellä kyllä aiemmin rutiininomaiset tehtävät on suoritettu moitteitta. Kokemuksesta viisastuneena suosin tästedes A-Katsastusta.

Olen vinkannut tästä blogissani julkaistavasta vertailusta K1 sekä Kulutusjuhlan Mari Koo