Pages

24.1.10

Sunnuntaiklassikko, taas meitä jyrätään

Miljoonasade Jyväskylästä \o/ ja "Meitä jyrätään".

Biisi levytetty alunperin albumille Lelukaupan häät (1992). Alkuperäinen musiikkivideo, napattu lyhytdokumentista "Pankkikriisin pitkä varjo".



Jostakin syystä tämä edellisen laman aikainen laulu on yksi lemppareistani kotikaupungin poikien tuotannosta.

Ja, kas kummaa, sanat ovat taas ajankohtaiset! Sijoitusneuvojien ja investointipankkiirien mielestä tätähän ei pitänyt enää tulla... nytkin riittää lomautettuja ja irtisanottuja ja lyhyellä tähtäimellä helpotusta ei ole näkyvissä.



Mä ruuvaan rekisterilaattaa Ladasta irti
Kun sä tuut ja paat syliini pikkuisen
On sillä vaippa märkä ja sen paidan helmaan
Jää mun poskestani jäljet öljyiset

Sä katsot surullisesti mua suoraan silmiin
Ja annat mulle viikatut verkkarit
Sä olet ratkonut niistä irti niin kuin pyysin
Seuran merkit ja nimikirjaimet

Meitä jyrätään
Meitä jyrätään
Kannaksella aikoinaan Klimit
Isoisää mankeloi
Tänään tankki on pankki ja
Työttömyyden miinaan meistä
Jokainen astua voi
Mutta rakas, rakkain, rakkaimpani
Me kyllä pärjätään
Kun vain elämän juoksuhaudassa
Saan sun syliisi painaa pään
Kuin kypärään
Kun meitä jyrätään

Mä autan illansuussa teidät linjurin kyytiin
Ja lasin läpi vielä teitä suutelen
Mä luen kotona aamuun asti Väinö Linnaa
Ja haulikon piippua sahailen

Ja niin kuin Koskelan Vilho Pohjantähtensä alla
Hankki vapaudenristinsä viimeisen
Mä aion huomenna kohtalon telaketjuihin
Heittää kerrankin kasapanoksen

Arkistokuvia ja lehtileikkeitä Heikki Salon Miljoonasade sivuilla.

***
Muiden klassikot