Pages

20.11.06

Viikkovitonen 47/2006


Skrubu taas kyselee viikkovitosen.

Koska olet viimeksi, tai oletko koskaan, käynyt (ja jos olet, niin mitä kävit katsomassa ja miksi):
  1. Oopperassa?
  2. Teatterissa?
  3. Galleriassa?
  4. Museossa?
  5. Baletissa?
  1. Oopperassa en ole ollut ikänä. Sen tyyppinen kailotus nyt ei vaan kuulu lempimusiikkiini. Möreääänisiä mieslaulajia vielä kuuntelee, mutta kimeä naisääni on osapuilleen kamalinta mitä osaan kuvitella. Siksi odotan innolla kenet Nightwish ottaa uudeksi laulusolistiksi, Tarja Turusen vonkuminen nimittäin pilasi minulta kuuntelunautinnon tähän asti. Pidän kähisevä-äänisistä naisista - tai sitten on aina parempi minkä matalampi ääni on. Esimerkit näistä kahdesta mistä pidän äänen puolesta ovat Marianne Faithful (kähinä) ja Cher (matala).
  2. Teatterissa olen ollut monastikin, useita kymmeniä kertoja. Nuorena käytiin yhden kaverin kanssa yhden tuotantokauden kaikki ensi-illat katsomassa (kun niiden äiti oli teatterissa töissä). Viimevuosina tosin olen käynyt harvemmin. Mies saa mulle joskus töistä lippuja, kun se tietää että mä tykkään käydä. Olikohan edellinen näkemäni teatterikappale mahdollisesti joku Ray Cooneyn hupailu vai Täällä Pohjantähden Alla? Kuitenkin se tapahtui Jyväskylän kaupunginteatterissa. Olen myös käynyt ainakin kaksi kertaa Tampereen Työväen teatterissa.
  3. Olen käynyt gallerioissakin. Viimeksi käytiin Lepiksen kanssa Keski-Suomen Museossa. Jaa-aa, näinhämmä itseasiassa Jyväskylän Pääkirjaston aulassa sen jälkeen vielä yhden valokuvanäyttelyn. Se on se Könkkölän erään koulun loppumisesta kertova näyttely. Ulkomaillakin olen ollut gallerioissa, mieleen tulee ainakin Tate Gallery Lontoosta.
  4. Jaa, museoille olikin oma kohtansa... No, kuten edellisessä kohdassa sanottu, olen käynyt monissakin museoissa, sekä taidemuseoissa että historiallisissa museoissa. Tykkään käydä, mutta olen laiska lähtemään - tiedättehän.
  5. Balettia olen nähnyt telkusta. Ja livenä satubalettia. Itse en ole koskaan edes unelmoinut ballerina-touhuista, en ole sellainen kepeä pieniluinen ja siroliikkeinen - pikemminkin päinvastoin. Yksi lapsuuden kaverini tosin tanssi vuosia balettia Jyväskylässä harrastuksekseen. En muistaakseni nähnyt sen koskaan esiintyvän.
(Heh, kuvassa on Jyväskylän kaupungintalo, millä ei ole mitään tekemistä minkään noiden asoiden kanssa, mutta aivan vasemmassa laidassa - tuo pieni valkoinen - on Jyväskylän kaupunginteatteria :D )