Pages

1.12.06

Julkisuuden merkitys

Viides Rooli on päreessään Järkähtämätöntä toimintaa löytänyt tärkeän yhteläisyyden Helsingin kaupungin toimissa Heralan pariskunnan erottamisessa ja Fortumin hintojenkorotusepisodissa. Koska minäkin kirjoitin molemmista tapauksista palataanpa vielä vähän asiaan, koska molemmissa tapauksissa kyseiset johtajat kiistävät että julkisuudella olisi ollut merkitystä kun suurta huomiota saaneet virheet korjattiin äkkinäisesti yleisen mielipiteen edellyttämälle tasolle.

Tuo on kyllä todella ällistyttävää että nämä molemmat (Helsingin kaupungin sosiaaliviraston sosiaali- ja lähityön päällikkö Tarja Kivekäs sekä Fortumin myyntijohtaja Jarmo Kurikka) väittävät ettei julkisuudella muka ole vaikutusta, melkoista kansalaisten älyllisten lahjojen aliarvioimista…

Helsingin kaupungin virkamiesten toiminta oli minusta näistä tapauksista se huolestuttavampi ja epäinhimillisyydessään suorastaan pelottava tapaus, mutta Fortumin selittelyissä on jo niin humoristisia piirteitä että se pistää peräti naurattamaan. Jos yhtenä maanantaipäivänä kymmenettuhannet asiakkaat lähtevät kälppimään “maksumieheen roolista” kilpailijoiden asiakkaiksi - niin onhan se nyt hullua ruveta edes väittämään etteikö sillä ole yhtiön päätöksille mitään merkitystä. Mahdollisesti tämä on indikaattorina kyseisten johtajien omien älynlahjojen puutteesta tai täydellisestä ja lopullisesta vieraantumisesta tavallisen rivikansalaisen arvomaailmasta.

Blogikirjoituksilla ei suoranaisesti maailmaa muuteta, mutta olen ollut huomaavinani että tiedotusvälineet seuraavat myös netissä ilmaistua “kansalaismielipidettä”, omaan vanhakantaiseen ja mainostajamyönteiseen tyyliinsä - mutta enivei.

"Mitä tästä on pääteltävä? Päätöksentekijät eivät omien sanojensa mukaan piittaa ihmisten mielipiteistä. Kysehän ei ole nyt mistään toimittajien ristiretkestä, vaan media on toiminut väylänä kansalaisten mielipiteille. Siinä valossa Kurikan ja Kivekkään järkähtämättömyys näyttäytyy ennemminkin typeryytenä." Lähde Viides Rooli