Pages

26.12.06

The Red Manifesto


"Philanthropy is like hippy music, holding hands. Red is more like punk rock, hip hop, this should feel like hard commerce," Bono said VIA BBC

Äskettäin ritariuden palveluksistaan levyteollisuudelle, kolmannen maailman köyhille sekä AIDS-sairaille saanut Bono sanoo siis että "Hyväntekeväisyys on kuin hippimusaa, pidetään vain toisia kädestä kiinni".

Hän arvelee saavuttavansa paremman tuloksen kalkuloidun liiketoiminnan avulla. U2 on siirtänyt bisneksensä Hollantiin Irlannista, kevyemmän verokohtelun takia. Nyt hän lanseeraa kumppaneineen (American Express, Gap, Converse ja Giorgio Armani) tuotelinjan Red Manifesto. Red ei ole hyväntekeväisyyttä, se on bisnesmalli. Sinä ostat punaista tavaraa - punaiset jakavat siitä osan Afrikan AIDS-apuun. "All you have to to is to upgrade your choice".

Kriitikkojakin löytyy "Sleeping with the enemy":
"Bono and Bob Geldof's blind ambition has led them to legitimise and praise George W Bush and Tony Blair, perpetrators of the objectionable policies that are causing the demise of millions of innocent people throughout the developing world. Although one cannot deny they have succeeded in bringing attention to Africa, one feels betrayed by their moral ambiguity and soundbite propaganda which have obscured and watered down the real issues at stake." This article was originally published in the New Statesman