Pages

1.8.07

Mites sanosit tän sun murteella?


via Kuvauksia by neulekirppu by Neulekirppu on Aug 01, 2007
Neulekirppu on siis bongannut tälaisen murrekyselyn Kaisan tuumoksista. Ideana on sanoa mallilauseet niin kuin omalla murteella sanotaan. Koska kopioin tämän suoraan Neulekirpulta, hänen vastauksensa on siinä mukana, koska minusta on kiva verrata suoraan - ja lakeudellahan on huomattavasti mielenkiintoisempi murre kuin täällä meillä. Olen siis syntynyt Jyväskylässä ja venytään äätä ärsyttävästi. Siis...

1.Siskoni punainen mekko mahtuu myös minulle. (Malli)
Mun siskoon punaanen hames mahtuu mullekkin.(Neulekirpun vastaus)
Mun siskon punanen kolttu menee myös meitsille.(Minun vastaus)

2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi?

Tartteksä apua siinä kiriootustehtäväs, jonka se maantiaronopettaja antoo sulle?
Tarttetsää apuu siinä läksyssä, minkä se maantsanope anto?

3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.

No, selevä, teherähän niinkun sä eherootit.
Selevä, tehään niinku sää ehdotit.


4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45.

Isu kehuu notta se hakoo meirät siinä varttia vaille kuuren mais.
Mummi sano hakevansa meiät siinä varttia vailla kuus tai jotain.


5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.

Juruunkin menöhön Helsinkihin linija-biilillä, kum myähästyyn tuasta junasta.
Mää meninkin sit Hesaan linkillä, kun myöhästyin junasta.


6. Oletko nähnyt missään isoveljeni matkapuhelinta?

Ooksää nähäny mihinään mun isoonveikoon kännykkää?
Ootsää nähny missään mun isonveljen kännykkää?


7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes&Mauritzissa?

Ostikko sä sen hamehen, joka näimmä männehellä viikolla hooetämmällä?
Ostitsää sen hameen, mikä nähtiin viime viikolla siel Hensussa?

"Solis kiva jos jättääsit vähä merkkiä ittestäs, jos tähän satut vastaalohon. Tuun sitte lukhon, notta kuinka sä murtehellas nämä asiat rykääset ihmisten ilimoolle", pyysi Neulekirppu.
Siis olis kiva jos jättäsit vähän merkkiä kommenttilootaan, jos satut vastaamaan. Tuun sitten lukemaan et mitessää omalla murteella sanosit nää jutut.
Prisma=Risma
Citymarket=Kitymarketti
Lidl=Litteli
Sokos=Sokkari jne