21.2.08

Kaikkien maiden kuluttajat, liittykää yhteen


"Whitevector kertoo, että sen TracSense-tietopalvelun uusi versio tunnistaa ensimmäisenä Pohjoismaissa yrityksen kannalta vaikuttavimmat keskustelut sadoista tuhansista blogeista ja keskustelupalstoista."
Siinä tehdään kyllä virhe jos seurataan vain pelkästään aktiivisia verkkokeskusteluja. Nykyisten RSS-virtoja seuraavien lukijoiden kommentointiaktiivisuus ei ole välttämättä suuri, mutta aktiivisen nettikansalaisen silmiin osuu kaikenlaista, mikä jää myös mieleen vaikuttamaan. Esimerkiksi, jos seuraa Googlen kautta tähän blogiin tulevaa jatkuvaa päivittäistä kävijävirtaa ja hakuja millä tänne on tultu, ei kommentoinnin määrä näissä avainkirjoituksissa ole näkyvyyteen missään mittakaavassa. Jotakin yksittäistä juttuani on luettu FeedBurnerin ja MyBlogLog laskurien mukaan tuoreeltaan jopa 600 kertaa päivässä ennätyspäivinä. Muutamat näistä kirjoituksista, mitkä ovat korkealla hakukoneissa koskevat nimenomaan suomalaisia yrityksiä hyvinkin negatiivisessa valossa omiin kokemuksiini pohjautuen.

Jepjepjees, blogit ja toisen kuluttajan sana painaa päivittäisisssä ostosvalinnoissa. Blogimedia on nykyajan globaali puskaradio, vaihtamalla kielen englanniksi tavoitat ihmiset maailman joka kolkasta. "Kaikkien maiden kuluttajat, liittykää yhteen". Kulutusjuhla-yhteisöblogi on tämän nichen ykköstilalla Suomessa. Olen itsekin kirjoittanut vaihtelevalla innostuksella juttuja "kulutusjuhla"-tagin alle omista kokemuksistani koskien tavaroita ja palveluja. Blogit ovat myös oiva kanava yhteiskuntavastuun ja eettisen kuluttamisen perään huutelemiseen. Tämän tultua mieleeni kävin jopa entraamassa Blogilistalla tämän blogin tageja ja laitoin sen "kulutuskriittiseksi" (11 kpl).

Blogeissakin on raportoitu Finnwatchin uutta raporttia "Hikipajat pinnalla - Suomen urheilukaupan hankintojen sosiaalinen ja ympäristövastuu" (pdf) -joka kritisoi urheiluvaatevalmistajien etiikan puutetta. Olen itsekin ollut tästä huolestunut ja tyytymätön asiantilaan.

Asia on noteerattu myös kyseiselle listalle kielteisessä sävyssä joutuneiden yritystenkin taholta. Jos listalle on joutunut väärin perustein, sieltä on päästävä äkkiä pois. Suomalaiset ovat boikottiherkkää kansaa. Minä olen aivan mahdoton boikotoimaan yrityksiä ja tuotteita, minulla on jopa henkilökohtainen musta lista. Huomasin tänään että esim. Exel Sports korjaa pörssitiedotteessa itsestään Finnwatchin raportissa annettuja tietoja.

"Toisin kuin Finnwatchin tekemässä raportissa koskien urheiluvälinevalmistajien toimintaa Aasiassa mainitaan, on Exelillä omaa henkilökuntaa Kiinassa toimittajien tiloissa paikan päällä valvomassa toimintaa päivittäin. Exel pitää tärkeänä sitä, että sen tuotteet valmistetaan korkeiden eettisten laatuperiaatteiden mukaisesti."
Kun kiinalainen rikastuu, sinä köyhdyt. Mutta etiikalla on hintalappu. Kaikilla meillä ei ole varaa tehdä eettistä valintaa, maltatko sinä jättää ostamatta edullisilta tuntuvat riistotuotteet? Auschwitzin keskitysleiri oli myös halvan työvoiman tyyssija ja hyvää bisnestä.