Pages

22.9.08

Unelma-asumista ja asumisunelmia


00100 oli siteerannut Kemppistä:
"Televisiouutiset oli selvittänyt kyselemällä, että melkein kaikki haluaisivat asua omakotitalossa hyvien yhteyksien päässä. Kun olin lapsi, olisin halunnut asua puumajassa. Pohjanmaalla oli kuitenkin liaanipuoli huono", Kemppinen
Minä taas lapsena haaveilin asuvani isona vanhassa meijerissä, jossa olisi valkoinen kaakelointi kattoon asti ja siivoaminen tapahtuisi paloletkulla seinät ja lattiat "huljauttamalla", roskat betonilattialta viemäriin. Jäi toteuttamatta, muutin omakotitaloon hyvien yhteyksien ääreen (no heh, kaikki on suhteellista - linkki keskustaan kerran tunnissa á 3,- euroa ja sama myös takaisin) :D

Olen myös aina tykännyt kesämökkiolosuhteista, sellaista vähän karua, rosoista, askeettista ja hienostelematonta. En ole ikänä käsittänyt löpinöitä kakkosasunnosta. Sehän on juuri parhautta, miksi olla huvilalla vain osa vuotta? Tämän lifestyleratkaisun toteutin jo yli kymmenen vuotta sitten, minä olen aina 24/7 mökkösellä, kesät talvet. Taloni pääsi vähintään moderniksi antiikiksi luokiteltavaan 50-vuoden ikään viime vuonna, itse tulen vauhdilla perässä kohti samaa rajapyykkiä. Melamiinikalusteisiin viehättyneen asuntomessujengin silmissä talo on vanha ja kaipaisi purkamista.

On merkillistä, miten erilailla me kukin näemme kauneuden ja tavoiteltavuuden. Mutta niinhän kuuluu tuo vanha viisaus; kauneus on katsojan silmässä.