"HUIJAUKSISTA EI KANNATA VAIETA Kuluttajaviraston huijauskysely
rohkaisee kuluttajia kertomaan kokemuksistaan viranomaisille.
Huijaustenvastainen yhteistyöverkosto kerää tämän viikon ajan kuluttajien
kokemuksia huijauksista. Kuluttajilta saadut tiedot ovat arvokkaita: mitä
enemmän ja nopeammin viranomaiset saavat tietoa erilaista huijaustavoista, sitä
paremmat mahdollisuudet heillä on myös puuttua niihin. Kyselyyn voi vastata
5.-11.3. Kuluttajakysely
Kuluttajavirasto kokoaa kuluttajilta saadut palautteet yhteen.
Tuloksista tiedotetaan myöhemmin maaliskuun aikana.
Huijausten uhrit jättävät usein ilmoittamatta tapauksista viranomaisille. Osasyy voi olla se, että kuluttajaa nolottaa oma hyväuskoisuutensa. Kuluttajien menettämät rahasummat eivät myöskään ole aina niin suuria, että he jaksaisivat ryhtyä vaatimaan niitä takaisin. Esimerkiksi Skybiz.com –nimisen amerikkalaisen
pyramidimarkkinointiyrityksen huijaamien kuluttajien joukossa oli USA:n
kuluttajaviranomaisen, FTC:n (Federal Trade Commission) tietojen mukaan myös yli 4 300 suomalaista. Kuluttajavirastoon heistä on ollut yhteydessä kuitenkin vain muutama. "
Omalta osaltani on sanottava että olen luontaisesti varsin epäluuloinen ja epäilen aina lähtökohtaisesti kaikkia ketkä yrittävät päästä käsiksi lompakossani majaileviin euroihini - en siis koe tulleeni varsinaisesti koijatuksi. En kyllä ole esim. tilannut kertaakaan mitään verkosta viimeisen vuoden sisällä ja en ole koskaan asioinut kuin suomalaisten verkkokauppojen kanssa. Varovaisuus on varmasti tarpeen, "pitkätukkaisia jymäytetään". Muidenkin kannattaa muistaa että jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se myös todennäköisesti on sitä.
Tällä viikolla uutisoitiin myös monessa paikassa että yritykset ovat innokkaasti perustaneet verkkoon onlineyhteisöjä. Minun on kyllä jotenkin mahdoton kuvitella itseäni roikkumassa jonkun firman foorumilla. Mitä siellä tehdään? Kärkytään tietoja uutuuksista? Siis mitähän nämä nyt sitten oikein edes ovat? Nokiafoorumi? Harrikkafoorumi? Atriafoorumi? Onko teillä tapana viettää aikaanne jonkun yrityksen onlineyhteisössä?