Pages

25.9.07

SONERA EI LOPETA LASKUTTAMISTA, VAIKKA EN OLE ASIAKAS - kirje kuluttaja-asiamiehelle Sonerasta

Tänään soitin kuluttaja-asiamiehelle, joka pyysi laittamaan meiliä. Meilasin niille äsken tällaisen kirjelmän.

Otsikko: SONERA EI LOPETA LASKUTTAMISTA, VAIKKA EN OLE ASIAKAS

Hei,

Minulla on kuluttajavalitus-asiaa, johon pyytäisin Teiltä apua.

Vaihdoin heinäkuussa laajakaistaoperaattoria Soneralta Elisalle, mutta nyt
Sonera ei jostakin syystä lopeta laskuttamistani - vaikka en ole ollut
heiden verkossaan enää heinäkuun 24. päivän jälkeen. Heiltä tulee edelleen
uusia laskuja ja karhukirjeitä jatkuvasti, vaikka olen ollut heihin kaksi
kertaa puhelinyhteydessä (=laskutuksen asiakaspalveluun) ja kolme kertaa
Elisalle(=laajakaista-asiakkaiden palvelunumeroon).

Kerron tapausten kulusta:

Soneran palvelu oli kesällä epävakaa eikä toiminut kuin ajoittain muutamia
minuutteja kerrallaan. Olen ollut heidän laajakaista-asiakkaanaan vuodesta
2001 (palvelu on pätkinyt ajoittain koko sen ajan). Aina soittaessani
neuvontanumeroihin epäiltiin laitevikaa minun osallani. Viimein tänä kesänä
sain tarpeekseni ja päätin vaihtaa operaattoria Elisaan, jonka verkon
alueella sijaitsen.

Minulla on 50-luvulla rakennettu omakotitalo Muuramen ja Jyväskylän
välissä ja puhelinverkon on tänne rakentanut aikanaan Keski-Suomen Puhelin
eli nykyinen Elisa. Verkossa siirtymisen tekninen edellytys on se että joku
asentaja kiipeää tolppaan kytkemään johdot. Ensimmäisellä kerralla vuonna
2001 olin itse asentajan mukana, nyt täällä käytiin niin että en ollut
fyysisesti paikalla. Kytkentä tapahtuu n. 50 metriä tonttini ulkopuolella
olevassa pylväässä.

Koska "olin saanut tarpeekseni" Soneran huonosta palvelusta, pyysin
Elisalta vaihtotilauksen ja että he hoitavat siirron kokonaan Soneran
suuntaan eikä minun tarvitse olla heihin yhteydessä. Minulta pyydettiin
valtakirja ja toimitin allekirjoitetun valtakirjan katkaisusta Elisalle
postissa ja he vahvistavat että se on tullut heille (asiakaspalvelun tytöt
ovat kolme kertaa vahvistaneet puhelimessa). Teknisesti siirto sujuikin
hyvin ja ilmoitettuna aikana.

23. heinäkuuta Soneran netti toimi ja kun 24.
heinäkuuta avasin koneen, se ei mennyt enää verkkoon. Koska olen
ammattikorkeakoulutasoinen tietoliikennetradenomi ymmärsin että siirto on
tehty ja konfiguroin laitteeni Elisan verkkoon, joka alkoikin toimia
välittömästi (ja on toiminut häiriöttä siitä lähtien eli laitteissani ei
ollut mitään vikaa Soneran epäilyistä huolimatta).

Asia olisi siis muuten todella hienosti, mutta Sonera lähettää minulle
edellen laskuja koskien ajankohtaa milloin en ole ollut enää heidän
asiakkaanaan.

Olen soittanut jo kaksi kertaa heidän asiakaspalveluunsa ja pyytänyt
laskua joka koskee viimeistä vajaata kuukautta eli 8.7.-24.7.2007, mutta
sieltä minulle sanotaan että jatkuvat laskut ovat oikein ja minulle
neuvotaan soittamaan Elisalle. Sinne olen soittanut kolme kertaa.
Ensimmäisellä kerralla Elisan asiakaspalvelija otti yhteyttä Soneralle ja
soitti minulle että "asia on okei ja laskuja ei enää tule". Kun tuli
seuraava lasku ja ensimmäisen karhukirje olin molempiin jälleen yhteydessä
ja Soneran laskutus oli jälleen sitä mieltä että olen edelleen heidän
asiakkaansa ja Elisalle taas sanottiin että siirrolle on saatu Soneralta
lupa ja että valtakirjani on toimitettu sinne.

Nyt tänään kolmannella kerralla Elisalta neuvottiin että minun pitäisi nyt
kahden kuukauden päästä katkaista itse sopimukseni Soneran kanssa ja että
Elisa on valmis antamaan minulle kaksi vapaakuukautta maksuista "kun eihän
se minun vikani ole, ettei Sonera lopeta laskuttamista".

Tälle farssille pitäisi nyt siis saada piste.
Joudun viattomana asiakkaana Soneran ja Elisan välisen pelin
sijaiskärsijäksi. Onhan Soneran lopetettava laskuttamiseni kun olen
irtisanomisen Elisan kautta valtakirjalla tehnyt.

Voisitteko puuttua asiaan ja olla minuun yhteydessä?

Minulle voi soittaa lisätietojen vuoksi milloin tahansa.


Ystävällisin terveisin,
Halo Efekti

Linkki aiempaan "Saatanan Sonera" -kirjoitukseeni ja sitä edeltävään "Sonera vielä -eihän siitä pääse edes eroon" -kirjoitukseen.

EDIT: Pari uutta linkkiä
Elisa, lajinsa viimeinen, Mainonta on syvältä
Operaattorit pettävät odotuksia, KännykkäLiittymä

EDIT 2 2.11.2007:
Tänään tuli Jyväskylän kuluttajaneuvonnan juristilta suositus asian ratkaisemiseksi, joka tyydyttää minua eli minun ei tarvitse maksaa irtisanomisen jälkeisiä laskuja = Eli tulos oli se mitä olin esittänytkin Soneralle, mutta se ei silloin käynyt millään ja minulle naureskeltiin päin naamaa tyyliin "siinäpähän yrität"...