Tässä aivan näinä päivinä tulee tämä Halo Efekti (2.0) -blogini vuoden vanhaksi, tarkalleen ottaen 19.11.2007.
Tämä on 884:s kirjoitus tässä blogissa. Näitä on siis kirjoitettu monista muista blogeista poiketen peräti lähes 2½ kpl päivässä. Joissakin ei ole kuin pelkkä kuva, jotkut taas saattavat olla pitkiäkin juttuja ja kuvasarjoja. Tämähän pyrkii olemaan valokuvablogi edelleen, vaikka sanat välillä riistäytyvät pääosaan.
Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kokeiluni bloggaamisen alalla, vaan minulla on ollut valokuvablogimaista sisältöä verkossa vuodesta 2002.
Olen tyytyväinen siihen että olen ollut reipas ja aktiivinen päivittäjä. Tuli aikoinaan onneksi valittua genreksi tuo makasiinimallinen tykitys eikä mitään erityistä kapea-alaista niche-blogia missä pitäisi noudattaa karsivaa linjaa siinä että mitä voi ottaa käsittelyyn ja mitä ei. Tähän löytyy onneksi helposti päivittäistä inspiraatiota mikä kiinnostaa itseäni.
Jos jollekin ei ole vielä selvinnyt, minulla on tapana pitää tätä globaalisti avoimena muistikirjanani ja linkkipankkina - kirjaan tänne asioita mitkä sinä päivänä ovat herättäneet mielenkiintoni. Koska mielenkiinnon kohteeni ovat moninaiset, voi täältä löytyä mitä vaan ja tyylilaji on enimmäkseen vapaa...
Kuten niin monilla muillakin työ vaan haittaa tätäkin harrastustoimintaa pahasti ja mietinkin usein että miten paljon helpompaa ja antoisampaa tämä olisi - jos ei tosiaan tarvitsisi hinata itseään aamulla työpaikalle ja koluta tuolla netin syövereissä kahdeksaa tuntia päivässä että jotakuinkin pysyy leivässä. Kansalaispalkka, se pitäisi saada nyt heti. Tämänkin blogin taso nousisi hetkessä uusiin sfääreihin, sekä valokuvien että tekstin osalta. This is a promise. ;D
Sisällön näkijöiden määrästä ei ole oikein varmaa tietoa, laskuri nimittäin oli välillä jumissa ja kerran se hukkasi tuhansia kävijöitä ikuisiksi ajoiksi. Samoin kävi kun Google Analytics sekosi sivujen ulkoasumuunnoksen yhteydessä ja en jaksanut syventyä sen korjaamiseen useampaan kuukauteen, kun en pitänyt sitä niin tarpeellisena. No, olen aivan tyytyväinen tuohon tämänpäiväiseen laskurissa näkyvään 40748 kävijään, mikä tekee vähän toistasataa päivässä. Feedburner RSS-syötteellä on tilastojen mukaan 30-50 tilaajaa päivittäin (ennätyspäivänä total use 660, live hits n. 1kpl/minuutti just nyt vilkaistessani). Hajontaa on tietysti päivien välillä, riippuen miten mielenkiintoisesti olen onnistunut jutuissa.
En koskaan oikein täysin jaksa käsittää netinkäyttäjien klikkailulogiikkaa ja hakukoneiden panosta vierailijavirran syntymisessä, nimittäin siinäkin entisessä pääblogissani (minullahan on näitä monta, mutta en ole viimeaikoina kerennyt muita paljon päivittää) mistä siirryin tänne vuosi sitten (päivittynyt viimeksi 11/2006 eli vuosi sitten) oli eilen kävijöitä 36. Ja jollen olisi poistanut sitä Blogilistalta kokonaan, sillä olisi todennäköisesti vieläkin enemmän tilaajia kuin tällä blogilla. Mutta ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Näin vaan on. Mutta se asettaa esimerkiksi mainosfirmojen lyhytikäiset kampanjablogit outoon valoon (muutenkin kuin sisältönsä osalta), olivatpa ne miten hakukoneoptimoituja tahansa.
Laitan tähän pari linkkiä tuoreisiin netistä bongaamiini "kulutusjuhla"-tagin alle kuuluviin juttuihin:
Kulutusjuhlan Mari ja pojat ovat työstäneet tällaisen paperin (5-sivuinen pdf) siitä miten nettiaktiiviset kuluttajat viestivät toisilleen kulutuskokemuksistaan nykyajan puskaradiossa.
Whitevector on suomalainen yritys, joka kertoo toimenkuvakseeen sivuillaan
"Hyödynnä Internet-keskusteluja markkinoinnissa ja viestinnässä! TracSense-tuotteilla pystyy räätälöidysti koostamaan keskustelut esimerkiksi omien ja kilpailijoiden brandien näkyvyydestä, seuraamaan herääviä keskusteluja sekä analysoimaan missä ja mistä aiheista keskusteluja käydään."Siis minun on kyllä vaikea nähdä että yritysten kannalta tämä olisi nähtävisssä pelkästään noin positiivisena ilmiönä. Mutta eihän kenelläkään ole enää mitään mahdollisuuksia vaientaakaan tökeröstä toiminnasta raivostunuttta kuluttajaa jota on huijattu. Hänestä voi tulla peräti maailmanlaajuinen julkkis, kuten jenkeissä operaattoriinsa suivaantuneesta mummelista josta tehtiin sankarikuluttaja hänen käytyään pajavasaran kanssa saamassa raivarin firman asiakaspalvelussa. Tuossa ei minkäänlainen "maineenhallintaoperaatio" enää auta.;D
Minäkin olen purrut yrityksiä nilkkaan mm. moniosaisella Soneraonpaska-episodillani, osallistumalla "Älä osta mitään marraskuuhun", Hairstore uutisiin linkkaamalla ja esittelemällä teille henkilökohtaisen ostoboikottilistani (sinne on tulossa uutena Dole, Chiquitan ohella) jne.
Toisaalta olen myös ilmaissut tyytyväisyyttäni palveluihin, vinkannut mielenkiintoisista uutuuksista pyytämättä/korvauksetta. Heh, tämähän on citizenmediaa jota tuottaa "artist, formerly known as customer" tai Soneran tapauksessa "customer strikes back". =D
Yritysten kannalta karu tosiasiahan on se että minun sanomisillani on suurempi huomioarvo kuin valtaosalla suomalaisista pienistä yrityksistä tai monenlaisista hankkeista - johtuen pitkästä ja ahkerasta nettihistoriastani ja luontaisesta SEO-henkisyydestä. Vaikka eihän tällaisista ihmismääristä vielä voi tietenkään edes puhua samana päivänä kuin jostain valtakunnallisesti luetuimmista saiteista, joissa tuollainen määrä kävijöitä on varttitunnissa. Tosin TOP-listan (lukijamäärillä mitattuna) blogeista monikaan ei kiinnosta minua sisältönsä puolesta pätkän vertaa. Valokuvausharrastus pyörityttää minua erityisen usein ja mielellään fotobloggaajien sivuille.
-
Netin puskaradio viestii - myös yrityksille [Whitevector ja Viestimieli]
- 15.11.2007Mari Koistinen,Tommi Lehtonen ja Antti Niku Yhteistyössä:www.whitevector.fi ja www.viestimieli.fi
-
Mikromarkkinointia massoille / Mielipide / Digitoday
-
"Tuotekehitys- ja markkinointiorganisaatioden rajat hälvenevät, ja yksityisten ihmisten verkossa saama huomio, kontaktit ja vapaa-ajalla tuotettu sisältö on valjastettavissa kaupallisiin tarkoituksiin. Jokainen voi toki itse päättää, kenen mainosta kantaa.", kirjoittaa ITviikon kolumnisti Ulla-Maaria Mutanen tekee väitöskirjaa Helsingin yliopistossa ja kehittää thinglink.org -suosituspalvelua design-esineille.
Soneran on sitten turha tulla pyytämään minua kaveriksi Facebookissa. ;D
Tiedoksi jatkoa varten että olen aivan mahdoton kotivalo eli himatuikku ja Jyväskylää kauemmaksi minut on äärimmäisen vaikea houkutella katsomaan mitään - ja jos tulenkin olen ennalta-arvaamaton, kriittinen ja ennenkaikkea independent. Kukkahatun eli Flower Power-tädin suuhun ei sanoja pane muut kuin rouva Halo Efekti itse, edes rahalla ääneni ei ole ostettavissa. Joissain tapauksissa saatan olla kohteliaasti hiljaa, mutta olen rehellinen havaitsemistani asioista.
Vaikka otsikossa lukee juhlapostaus, ei tämä nyt erityisen juhlavalta hetkeltä vaikuta, kun minulla on paljon vanhempiakin blogeja. Tarkoitus on siis jatkaa entisin kujein, mutta lisää oppien ja aikaansa seuraten.
Nyt tuli tuon VIP-kutsun innoittamana puhuttua enemmänkin tuosta kuluttaja-aktivistibloggaamisesta, mutta sehän nyt on kuitenkin vain pieni osa tätä hommaa.